Information om mandlig sterilisation

(Vasektomi)

Sterilisation er en meget sikker form for prævention. Beskyttelsen mod graviditet er op mod 100%, uden, at hormonbalancen, kønsdriften eller potensen forstyrres.

Ved sterilisation deles sædstrengene i pungen. Sædcellerne forhindres nu i at bevæge sig op gennem sædstrengene for at blandes med sædvæsken, der kommer fra de to sædblærer og fra blærehalskirtlen, der er beliggende under urinblæren i bækkenet. Man kan ikke se forskel på sæden, om der er sædceller i eller ej.

Indgrebet er som udgangspunkt permanent, og derfor skal du være helt sikker, når du beslutter dig for at blive steriliseret. Du skal have modtaget grundig vejledning ved egen læge inden indgrebet.

Det kirurgiske indgreb

Kirurgen undersøger pungen og lokaliserer begge sædledere gennem huden. Med en tynd kanyle anlægges nu lokalbedøvelse dels i huden, dels langs sædlederne ad to omgange. Der kan være smerte ved anlæggelsen, og mange oplever, at det strammer op langs sædlederne til lysken. Det går over igen; bedøvelsen slår an på få minutter.

Via ét enkelt lille indsnit i huden på pungen fattes sædelederne nu en ad gangen, og deles. Igen kan det stramme op i lysken. Huden lukkes med selvopløselig tråd.

I enkelte tilfælde kan det være nødvendigt at åbne to steder i huden.

Mindst 48 timer før operationen skal du fjerne alle hårene på pungen samt hårene ved penisroden. Anvend en elektrisk hårklipper for at undgå sår og rifter. Er der sår på pungen, kan det være nødvendigt at aflyse operationen.

På operationsdagen skal du tage et bad og vaske grundigt inden indgrebet.

På operationsdagen må du spise og drikke, som du plejer. Du må tage din vanlige medicin (obs. blodfortyndende). Du må selv køre til og fra operationen.

Du kan med fordel tage smertestillende umiddelbart inden operationen, så du er godt dækket ind. Se Efter operationen.

Efter operationen

Såret holdes rent i forbindelse med almindelig hygiejne. Tråden i huden kan fjernes efter 5 dage, ellers opløses den af sig selv indenfor et par uger. Undgå karbad og svømmehal, indtil såret er lægt.

Der kan anvendes smertestillende efter indgrebet. Du kan forberede dig ved at have indkøbt: Tablet Pamol 500mg., 2 stk. op til 4 gange dagligt, evt. suppleret med Tablet Ipren 200mg., 2 stk. op til 4 gange dagligt, hvis du kan tåle gigtpræparater.

Der kan også anvendes is-bind (eks. en pose frosne ærter svøbt i et klæde) 10-15min. ad gangen. Dette reducerer også hævelse i området.

I døgnet efter operationen skal du holde dig helt i ro. Herpå må du genoptage rolige dagligdags gøremål. Du skal afstå fra hård fysisk aktivitet, tunge løft og fysisk træning i op til to uger efter indgrebet for at mindske risikoen for komplikationer. Sygemelding afhænger af arten af dit arbejde jf. foranstående.

Kontrol af sæden

Efter 4 måneder og minimum 40 sædudtømninger, skal du have undersøgt en sædprøve. Prøven viser, om der stadig er sædceller i sædvæsken. Du får udleveret konvolut og vejledning på operationsdagen. Du skal selv købe et sædprøveglas på apoteket. Det er vigtigt for dig selv, at du får lavet undersøgelsen, da operationen i sjældne tilfælde ikke fører til sterilitet.

Svaret på sædprøven kommer til dig skriftligt per e-mail.

Du bør bruge anden prævention, indtil en sædprøve har vist, at der ikke længere er sædceller i sædvæsken.

I meget sjældne tilfælde (under 0,5%) kan sædlederne vokse sammen igen, og der vil vedvarende kunne påvises sædceller i sædprøven. Du kan så blive henvist til yderligere udredning og evt. et nyt forsøg på kirurgisk sterilisation.

Typisk er sterilisation en problemfri procedure. De fleste oplever dog ømhed og smerte i pungen. I tiden lige efter operationen kan det spænde i testiklerne, og de kan være ømme. Det skyldes ændringer i sædproduktionen. Enkelte kan få vedvarede smertegener.

Der kan dannes bindevævsknuder, hvor sædstrengene er skåret over. Disse bindevævsknuder kan være ømme; normalt forsvinder generne af sig selv.

Der er risiko for blodansamling eller betændelse i pungen, bitestikel eller testikel. Det mærkes som en større udfyldning, hævelse eller rødme. Der kan komme feber. Det kan så være nødvendigt at behandle med antibiotika eller åbne operationssåret. I så fald skal du kontakte Kirurgisk Klinik Horsens. Er det udenfor vores åbningstid, skal du kontakte din egen læge / lægevagten.

Patientinformation Steril-11-21