Information om laserbehandling af hudforandringer

I huden kan der dannes knopper, vorter og andre små gevækster. Nogle gange skyldes det en læsion af huden, og forandringen har karaktér af arvævsdannelse. Der kan være tale om følger efter påvirkning af sollys. Andre gange kan det ikke afgøres, hvad der udløser en hudforandring.

Typisk er der udelukkende kosmetiske gener fra sådanne forandringer, men ikke sjældent kan der være kløe eller sårdannelse.

Forandringer i huden kan fjernes kirurgisk. Fjernes de med bortskæring, vil huden skulle sys, og stingene senere fjernes. Er der tale om helt overfladiske forandringer, er der en mulighed for at skære disse bort eller fordampe dem med en CO2-laser. Såret heler herefter op ved, at hudcellerne omkring vokser ind over såret. Der er altså ingen sting at fjerne.

Ikke sjældent kan de to behandlinger kombineres, således en del af forandringen fjernes ved bortskæring og en del fjernes med CO2-laseren.

Er der tvivl om typen af hudforandring, vil der blive indsendt en vævsprøve i forbindelse med operationen.

Er der mange hår i området, vil du blive bedt om at have fjernet disse inden operationen.

Der vil oftest blive anlagt lokalbedøvelse ved en indsprøjtning i huden inden indgrebet, men mange gange, hvis der er tale om mindre forandringer, så er det næsten smertefrit at anvende CO2-laseren og blot fjerne forandringen.

Du må gerne køre bil efter indgrebet. Du bør afstå fra svømmehalsbesøg, havbad og sauna, så længe der er sårdannelse.

Lokalbedøvelsen virker 2-6 timer. Herefter vil der være smerter som ved en mindre hudafskrabning. Du kan anvende håndkøbssmertestillende i forlængelse af indgrebet ved behov: Tablet Pamol 500mg., 2 stk. op til 4 gange dagligt, evt. suppleret med Tablet Ipren 200mg., 2 stk. op til 4 gange dagligt, hvis du kan tåle gigtpræparater.

Såret vil efter operationen blive dækket med et plaster, som skal skiftes dagligt, indtil såret ikke væsker længere. Når såret danner skorpe, skal denne have lov at sidde, så længe som muligt. Når sårskorpen afstødes, vil der have dannet sig fin lyserød hud. Denne hud vil hærde op og blive robust. Du skal renholde såret som ethvert andet overfladisk sår med daglig skylning med lunkent vand eks. i forbindelse det daglige bad. Der skal ikke anvendes sæber, cremer eller medicin i såret.

Det er vigtigt at beskytte området mod sollys det første år. Du skal anvende solcreme med høj solfaktor, hvis ikke hudområdet kan dækkes med tøj.

Der kan opstå betændelse i et sår; oplever du tiltagende smerter, rødme, hævelse eller pusflåd skal du kontakte Kirurgisk Klinik Horsens. Er det udenfor vores åbningstid, skal du kontakte din egen læge / lægevagten.

Der dannes et ar i det opererede område. Oftest ses en lysere farve end omkringliggende hud, andre gange en mørkere pigmentering. Enkelte patienter kan danne uhensigtsmæssigt arvæv; keloid. Endeligt kan en hudforandring i sjældne tilfælde gendannes. Der kan så blive behov for supplerende behandling.

Patientinformation Laser-11-21